«برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودروهای خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودروهای وارداتی بیتعهد باشند.»
در تابستان سال جاری، برخی رسانههای روس با اشاره به آغاز فروش خودروی پژو ۲۰۷ در روسیه اعلام کردند که سه خودروی تولید ایران در معرض انتخاب مشتریان یک هلدینگ روس قرار دارند.
مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، گفت: مهلت ثبت نام متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در دور جدید که از دوشنبه (۱۵بهمن) آغاز شده بود، تا امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن تمدید شد.
هر چند افزایش قیمت ارز از دی ماه آغاز شده بود، اما از هفته دوم بهمن ماه شوک ارزی جدیدی رقم خورد و به تبع آن افزایش قیمت خودرو که از قبل آغاز شده بود، تدوام یافت.
محصولات وارداتی چینی برای متقاضیان خودروهای خارجی که در سامانه یکپارچه ثبتنام کردهاند؛ جذابیتی ندارند و متقاضیان اولویتدار در انتظار عرضه محصولات کرهای و ژاپنی هستند.
معاون حمل و نقل وزارت صمت، گفت: طرح پیشنهادی فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محل ازدیاد تولید ۲ شرکت ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار، یکی از روشهای تامین نقدینگی برای پرداخت مطالبات رو به فزونی قطعه سازان بود، اما برای اجرایی شدن آن، دو گام باید انجام میشد.
اغلب محصولات ایران خودرو در اولین روز بهمن امسال به طور متوسط پنج میلیون ارزان شدند. خبر مخالفت با فروش محصولات خودروسازان به قیمت بازار آزاد، ارقام پیشنهادی فروشندهها را به شکل جزیی پایین آورده است
در سال۹۷ میانگین زمان انتظار برای خرید یک خودروی داخلی یا مونتاژی صفر با اختصاص دادن تمام حقوق، ۵۳.۴ ماه بوده که در سال جاری این رقم به ۱۱۳.۴ ماه رسیده است.
هر اتفاقی برای بازار خودرو تا پایان سال جاری بستگی به نوع عملکرد و تصمیمگیریهای سازمان حمایت به عنوان جانشین شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو دارد. اما باید توجه کرد که سازمان حمایت زیرمجموعه وزارت صمت است و قطعا منافع و سیاستهای این وزارتخانه در تصمیمگیری برای قیمتگذاری خودرو موثر خواهد بود.
خودروسازان تاکید دارند که ۱۲۰ هزار دستگاه مازاد دارند؛ اگر واقعاً در حال حاضر ۱۲۰ هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده و این خودروها روی دستشان مانده است؟!